TANDA-TANDA KEMATIAN


Bacalah...mati tak tahu bila..Adapun tanda2 kematian mengikut ulama' adalah benar dan wujud. cuma amalan & ketaqwaan kita sahaja yg akn dapat mmbezakan kepekaan kita kpd tanda2 ini. Diriwayatkn Rasullullah s.a.w. masih mmpu memperlihatkn & mnceritakn kpd kluarga & sahabat scara lgsung akn ksukaran mghadapi sakaratul maut dr awal hgga lh akhirnya hayat Baginda.

Tanda2 yg diberikan adlh utk mnjadikan kita umat islam supaya dapt brtaubat & brsedia dlm prjalanan mghadap Allah SWT.

Semua tanda2 ini akn berlaku kpd org2 islam shja manakala org2 kafir iaitu org yg menyekutukn Allah , nyawa mereka ini akn terus direntap tnpa sebarang peringatan sesuai dgn kekufuran mereka kpd Allah SWT. Tanda2 ini terbahagi kpd beberapa bahagian.


Tanda 100 hari sebelum mati
ini adlah tanda pertama dr Allah SWT kpd hambanya & hanya akn disedari oleh mereka yg dikehendakinya. wlaubagaimanapun semua org islam akn mndapat tanda ini. cuma samada mereka sedar atau tidak sedar. tanda ini akn brlaku lazimnya slpas waktu asar. seluruh tubuh iaitu dr hujung rambut shingga hujung kaki akn mengalami gegaran atau seakan-akan menggigil. contohnya spt daging lembu yg baru shaja disembelih; jika diperhatikn dgn teliti kita akn mndapati daging trsebut seakan2 brgetar. Bagi mereka yg sedar & trdetik dihati mungkin ini adlh tanda mati maka getaran ini akn bhenti dan hilang stelah kita sedar akn khadiran tanda ini. Bagi mereka yg tdk diberi ksedaran atau mereka yg hanyut dgn knikmatan tnpa memikirkan soal kmatian, tanda ini akn lenyap begitu shja tnpa sbarang manfaat. Bagi yg sedar dgn khadiran tnda ini maka ini adlh pluang yg trbaik utk mmpersiapkn diri dgn amalan dan urusan yg akn dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum mati
tanda ini juga brlaku slpas asar. bhagian pusat kita akn berdenyut2. Pd ktika ini daun yg tertulis nama kita akn gugur dr pokok yg diletakkan di atas Arash Allah SWT. maka malaikat maut akn mngambil daun trsebut & mula mmbuat prsediannya ke atas kita, antaranya ialah ia akn mula mengikuti kita spanjang masa. Akan trjadi malaikat maut ini akn mmperlihatkn wajahnya sekilas lalu dan jika ini trjadi, mereka yg trpilih ini akn mnjadi bingung seketika. Adapun malaikat maut ini cuma satu ttapi kuasanya mncabut nyawa adlh brsamaan dgn jumlah nyawa yg akn dicabutnya.

Tanda 7 hari
adapun tnda ini hanya diberikan kpd mereka yg diuji dgn musibah ksakitan dimana org yg sakit tdk makan secara tiba2 brselera utk makan.

Tanda 3 hari
 Pd ktika ini akn terasa denyutan di bahagian tgh dahi kita iaitu diantara dahi kanan & kiri. Jk tnda ini dapat dikesan maka brpuasalah kita slpas itu supaya kita tdk mngandungi byk najis & ini akn mmudahkan urusan org yg akn mmandikn kita nnti. Ktika ini jg mata hitam kita tdk akn brsinar dan bg org yg sakit hidungnya akn prlahan2 jatuh dan ini dapt dikesan jika kita mlihatnya dr bahagian sisi. Telinganya akn layu dimana bhagian hujungnya akn bransur2 masuk ke dlm. Telapak kakinya yg telunjur akn prlahan2 jatuh ke hadapn dan sukar ditegakkan. 

Tanda 1 hari
Akan brlaku sesudah waktu asar dimana kiat akn merasakan satu denyutan disebelah iaitu dikawasan ubun2 dimana ini menandakan kita tdk akn sempat utk menemui wktu asar keesokan harinya.

Tanda Akhir
akan brlaku keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akn turun ke pinggang dan seterusnya akn naik ke bahagian halkum. Ktika ini hendaklah kita terus mngucap kalimah syahadah dan berdiam diri & menantikan kdatangan malaikat maut utk mnjemput kita kembali kpd Allah SWT yg telah mghidupkan kita dan skrg mematikan pula.
                                             
Semoga kita adlh diantara org2 yg dipilih oleh Allah yg akn diberi kesedaran utk peka tanda2  mati ini. Dan semoga kita akn dpt mmbuat prsiapan terakhir dlm usaha memohon keampunan samada dr Allah SWT mahupn dr manusia sndri dr sgala dosa urusn hutang piutang kita.

~wassalam~   


No comments:

Post a Comment